مهارت های زندگی ویژه مربیان و معلمان
مهارت های زندگی ویژه مربیان و معلمان
با توجه به اینکه حوزه یادگیری آداب و مهارت های زندگی و خانواده به تازگی مستقر شده است، در واقع این حوزه به عنوان یکی از ۱۱ حوزه یادگیری از ابتدای پاییز مستقر شده است. فارغ از اینکه ما یکسری از دروس دبیرستان مانند مدیریت خانواده، آمادگی دفاعی، سواد رسانهای، تفکر و سبک زندگی را زیرمجموعه این حوزه داریم آنچه که پیگیری میکنیم این است که این موضوع را در کل نظام آموزشی باید دنبال کنیم.
آ موزش و پرورش ما باید به سمتی برود که تربیت و آموزش در آن لزوماً برای اشتغال صورت نگیرد. ما در فضای آموزش و پرورش قرار است دانش آموزان را به کمال آموزشی و پرورشی برسانیم. بخشی از این کمال مربوط به حوزههای علمی است که باید طبق آن دانشآموز در ساحت نظر و عمل رشد داشته باشد. به طور مثال در حوزه ریاضی، ادبیات فارسی، زبان و تمام حوزههایی که دانشی در آنها قالب است. بخشی هم مربوط به مهارتهای زندگی است که بیشتر جنبه پرورش را پوشش میدهد. آموزش و پرورش ما باید به سمتی برود که تربیت و آموزش در آن لزوماً برای اشتغال صورت نگیرد. در واقع جدا از اینکه افراد برای ادامه تحصیل در دانشگاه به چه مفاهیم و دانشی نیاز دارند باید دید که هر کدام از این مفاهیم و دانشها و یا مهارتها برای زندگی روزمره چه کاربردی دارد؟ در واقع این ساحتها در زندگی روزمره مؤثر هستند.
گویا هر چه در کنکور ضریب ندارد، اهمیت ندارد: حوزه تفکر، مهارت زندگی و آداب خانواده ناظر به حوزه پرورشی است. ما دغدغه این را داریم که برای دانش آموزان یک بازتعریفی داشته باشیم درباره نسبت او و خانواده، نسبت او و جامعه و … و برای همین نیاز داریم مهارتهایی را آموزش دهیم ولو اینکه در کنکور نیاید. در حال حاضر یکی از معضلات ما این است که هر آنچه در کنکور ضریبی نداشته باشد اهمیتی ندارد.
ارائه دهنده طرح مذکور دفتر پیشگیری از آسیبهای اجتماعی سازمان بهزیستی کشور و مجریان آن، آموزش و پرورش و واحد بهداشت و تغذیه مدارس است.
قرارداد مالی فی مابین سازمان بهزیستی کشور و آموزش و پرورش منعقد می شود، برگزاری کارگاه های آموزشی برای مربیان و معلمان مربوطه در مدارس بر عهده بهزیستی است.
اهداف برنامه آموزش مهارتهای زندگی:
توانایی خود آگاهی
توانایی همدلی با دیگران
توانایی تصمیم گیری
توانایی حل مسئله
توانایی تفکر خلاق
توانایی تفکر نقادانه
توانایی برقراری رابطه موثر
توانایی برقراری روابط بین فردی
توانایی مقابله با هیجان ها
توانایی مقابله با استرس
دانش آموز با یادگیری این مهارت ها خود را قادر می سازد با مسائل زندگی بطور موثرتری مقابله نماید به عبارت دیگر "آموزش مهارتهای زندگی" فرد را قادر می سازد تا دانش، ارزش ها و نگرش ها را به توانایی های بالفعل تبدیل کند مثلاً اینکه چه کاری باید بکند و چگونه آن را انجام دهد.
نتایج پژوهش های انجام شده بر اثر بخشی برنامه "آموزش مهارتهای زندگی" نشان می دهد که اثرات درازمدت و عمیقی بر زندگی فردی واجتماعی کودکان ونوجوانان داشته است.
نتایج برنامه آموزش مهارتهای زندگی:
یادگیری دانش
تغییر نگرش
تغییر در تمایلات رفتاری در زمینه رفتارهای بهداشتی
رشد عزت نفس و اعتماد به نفس و سایر شاخص های بهداشت روانی
اکتساب مهارتها ورشد تواناییها
رشد و بهبود متغیرهای مربوط به مدرسه مانند:
فضای مدرسه
رفتار دانش آموزان در کلاس
عملکرد تحصیلی
بهبود روابط کودک با همسالان و معلمان
تغییر در رفتارهای اجتماعی و رفتار سلامت
کاهش استفاده از مواد مخدر و دارو
کاهش خشونت
کاهش تمایلات خودکشی
شرایط ثبت نام: حداقل مدرک تحصیلی (دیپلم) _ حداقل سطح مهارت متوسط در تدریس
شهریه: ۰۰۰/۴۰۰/۲ ریال
کلید واژه ها:
آموزش برنامه آموزش سمت آموزش آموزش پرورش آموزش مهارت زندگی معلمان طباطبایی جهاد دانشگاهی علامه