تربیت معلم پایه دوم دبستان

تربیت معلم پایه دوم دبستان

تربیت‬ یعنی‬ مطالعه‬ و‬ یادگیری‬ معلمان‬، معلمان هیچگاه نباید از آموزش دست بکشند.

نظام رسمی تعلیم و تربیت شامل: الف. آموزش ابتدایی، متوسطه، عالی؛ ب. آموزش پیش‏دبستانی؛ ج. تعلیم و تربیت استثنایی؛ د. تعلیم و تربیت حرفه‌ای، فنی و شغلی. تعلیم و تربیت بزرگ‏سالان است.

در کنار تعلیم و تربیت رسمی، دوره‌های غیررسمی و کیفی نیز وجود دارند که هدفشان آماده‏‬ سازی کسانی است که برای ورود به دانشگاه به آزمون ورودی نیاز ندارند.

ارزشیابی از برونداد برنامه جدید تعلیم و تربیت دینی پایه دوم ابتدایی در زمینه دستیابی به اهداف عاطفی و نگرشی برنامه، به مقایسه عملکرد دانش آموزان تحت آموزش برنامه جدید و برنامه قدیم در زمینه نگرش نسبت به «خدا و ارتباط با او» و «نماز» هدف این تحقیق است.

جامعه آماری پژوهش را آن دسته از دانش آموزان دختر و پسر سال دوم ابتدایی مدارس مجری برنامه جدید تعلیم و تربیت دینی در دوره ابتدایی تشکیل می‌دهند.

بین نگرش دانش آموزان تحت آموزش دو برنامه در زمینه نگرش نسبت به «خدا و ارتباط با او» تفاوت معنادار وجود ندارد. در زمینه نگرش دانش آموزان تحت آموزش برنامه قدیم و برنامه جدید نسبت به «نماز» تفاوت معناداری وجود ندارد.

ادامه به تحصیل: معلم کسی است که همیشه احساس نیاز به یادگیری و فراگیری مطالب تازه داشته باشد و مطالعات خود را پس از کسب مدرک تحصیلی متوقف نکند. اساتید خوب می‌دانند که در دنیا توقفی در کار نیست و هر شخصی یا در حال پیشرفت است و یا در حال پسرفت. بنابراین این معلمان هیچ وقت از آموزش دست نمی کشند و همواره در حال مطالعه و یادگیری هستند. در ضمن، چون به درس تدریسی خودشان هم علاقه دارند از مطالعه آن هم لذت می‌برند.


‌‌‌‌اهداف:
روحیه همکاری: یک معلم خوب همیشه آماده همکاری با دیگر معلمان است، خصوصاً اگر احساس کند که وجودش در این همکاری مؤثر و لازم است. در مدرسه و دانشگاه اساتید و معلمان مجرب اگر لازم باشد به شاگردی توجه بیشتر شود با هم هماهنگی‌های لازم را انجام می‌دهند و یا برای پیشرفت کل دانش اموزان و دانشجویان با یکدیگر مشورت و تعامل و همکاری دارند.

صبر و بردباری: یکی از خصوصیاتی که واقعاً یک معلم خوب باید از آن برخوردار باشد، بردباری است. زیرا اصولاً معلم با کودکان و نوجوانان سروکار دارد و این افراد به خاطر کمی سن و تجربه، گاهی رفتارهایی از خود بروز می‌دهند که اگر معلم بردباری کافی نداشته باشد، موجب ناراحتی خواهد شد. معلم‌های خوب با سعه صدر شاگردهای خودشان را به سمت موفقیت هدایت می‌کنند و در اخلاق و رفتار الگوهای بسیار مناسبی برای شاگردهای خودشان هستند.

قدرت بیان: خوش صحبتی و قدرت بیان، یکی از عواملی است که در ایجاد رابطه با افراد، فوق العاده مؤثر است و معلم باید حتماً از این نیرو برخوردار باشد. بسیاری از افراد، باسواد و مطلع هستند ولی در اظهار مطالب و تفهیم آن به دیگران، ناتوانند. البته اگر طبق موارد گفته شده، معلم به درس تدریسی خودش علاقه داشته باشد و در ضمن، همواره در حال مطالعه و یادگیری باشد، ناخودآگاه مطالب را خوب و قابل فهم هم بیان می‌کند. این اساتید مطالب را از دید شاگردهای خودشان می‌بینند و به صورت روان و قابل فهم مطالب را توضیح می‌دهند.

آراستگی ظاهر: معلمی که در روز، چندین ساعت در برابر دانش آموزان کلاس ظاهر می‌شود، باید از نظر ظاهر کاملاً آراسته، پاکیزه و منظم باشد. این نکته هم در کلاس‌های گروهی و هم در کلاس‌های خصوصی مهم است. خصوصاً در کار تدریس خصوصی که معلم به منزل شاگرد می‌رود بسیار مهم است که آراستگی ظاهری حفظ گردد. در کلاس‌های مدرسه و دانشگاه هم یک معلم نمونه و حرفه‌ای این مورد را مد نظر قرار می‌دهد.

شرایط ثبت نام: حداقل مهارت متوسط در تدریس

 

جهت کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با شماره‌های زیر تماس حاصل فرمائید:

آدرس: دهکده المپیک _ زیبا دشت بالا _ جنب درمانگاه ارم _ نبش گلستان چهارم شرقی _ پ۳ _ (معاونت آموزشی جهاد دانشگاهی واحد علامه طباطبایی)
شماره تلفن: ۰۲۱۴۴۷۴۵۲۳۴ _ ۰۲۱۴۴۷۴۵۲۴۲

 

کلید واژه ها: تعلیم تربیت جهاد دانشگاهی مرکز آموزش جهاددانشگاهی واحد علامه طباطبائی