تربیت معلم پیش دبستانی

تربیت مربی پیش از دبستان

بر اساس یافته های روانشناسی و علوم تربیتی، سالهای پیش از دبستان در رشد و تربیت کودکان نقش اساسی و تعین کننده ای دارد. در این دوران حساس و مهم، یادگیری کودکان عمیق تر، سریعتر و آسان تر انجام می شود، توانایی آنان در جنبه های مختلف رشد، شکوفا میشود و پایه های اصلی شخصیت آنان شکل می گیرد.

دوران کودکی، مهم ترین سهم را در شکل گیری شخصیت کودک دارد و به اعتقاد بسیار از روانشناسان، پنج سال اول زندگی هر فرد تاثیر بسیاری در ادامه زندگی دارد و تصمیم های آینده را تحت تاثیر قرار می دهد. کودکان در این سنین علاوه بر اینکه باید از نظر نیاز های جسمی و روحی تامین شوند، نیاز به رشد عاطفی نیز دارند و با توجه به اینکه والدین به دلیل مشغله کاری مثل قبل نمی توانند با فرزند کودک خود ارتباط داشته باشند، وظیفه والدین به مربیانی که دوره های آموزشی و علمی را گذرانده اند، محول می شود. مهد کودک ها و مراکز پیش دبستانی، نیاز کودکان را در زمینه های رشد تامین می کند و آمادگی لازم را در آنها برای ورود به جامعه ای بزرگتر، ایجاد می کند.

اهداف

  • آموزش های پیش دبستانی برای کودکان بسیار سودمند است و مربی مهد که بیشترین ارتباط را با کودک دارد، نقش پر رنگ تری برای آمادگی کودک جهت ورود به دنیای بزرگتر، آماده می کند. اگر شما علاقه مندید که مربی پیش دبستانی شوید، در وهله اول باید مثل یک مادر با تجربه و مهربان، با کودک ارتباط برقرار کنید. مربی پیش دبستانی باید آموزش های لازم را دیده باشد و به کار های مثل بازی کردن با بچه ها، قصه گویی، درست کردن کاردستی، شعر خواندن و … علاقه مند باشد. برای وارد شدن به شغل مربی پیش دبستانی، تمام دوره هایی که گفته شد مثل قصه گویی، شعر خواندن، کاردستی ساختن و … برگزار می شود و مربی پس از طی کردن این دوره ها، می تواند کارت مربیگری خود را دریافت کند.

  • ایجاد محیطی غنی و پر بار همراه یا کاربرد شیوهای آموزشی مناسب، رشد و پرورش کودکان در این سالهای پر اهمیت، تضمین می کند. بدون تردید رای آموزش هدفمند کودکان پیش دبستانی، وجود مربیان آگاه و متعهد، ضرورتی اجتناب ناپذیر است. در حال حاضر تعداد مربیان آموزش دیده به دلایل مختلف، بر اساس رفع نیازهای آموزشی و مراکز پیش دبستانی کافی نیست، بنابراین تربیت نیروی انسانی شایسته و کارآمد باید یکی از اهداف مهم مراکز آموزشی – تخصصی باشد.

  • فارغ التحصیلان این دوره با شناخت خصوصیات روانی، عاطفی کودکان در سنین قبل از دبستان، ضمن توجه به تفاوتهای فردی با نحوه برقراری ارتباط سالم و علمی از روشهای آموزشی و تربیتی مناسب در جهت پرورش استعداد های فردی و رشد روانی و اجتماعی آنان استفاده می نمایندو با توجه دقیق به زمینه های تربیتی ناسالم و اختلالات کودکان آنان را به متخصصین مربوطه ارجاع و از بازیها و سرگرمی های تفریح هدفدار در جهت اهداف تربیتی استفاده می نمایند.

  • داوطلبان پس از فارغ التحصیلی می توانند در مشاغل نظیردر مناطق مختلف مراکز دولتی در خصوص پیش از دبستان – فعالیت در مقطع دبستان (خصوصاً" کلاس اول تا سوم)، مدیریت و سرپرستی مراکز آموزش پیش از دبستان و کمک روانشناسان و مشاوران جهت رفع مشکلات خاص کودکان مشغول به فعالیت گردند.

توانایی‌های لازم

کودک مثل آینه درخشانی است که هر چه ببیند، فوراً می‌گیرد و منعکس می‌کند. او مثل صفحه سپیدی است که هر آنچه بر آن بنویسی، درخود نگاه می‌دارد و چون خمیر یا مومی است که در دستان مربی به هر گونه‌ای ساخته می‌شود. در واقع آنچه در کودکی به خردسال آموخته می‌شود، درست مثل نقشی که بر سنگی کنده شود، اثرش همیشه باقی می‌ماند. از همین‌رو، مربی کودکان پیش‌دبستانی بودن، از سخت‌ترین کارها است؛ زیرا رفتار، طرز صحبت و بیان، نگاه، پوشش، راه رفتن و در کل همه کارهای مربی، در کودک نقش جاودانه می‌بندد و کوچکترین لغزش مربی، بر گروهی از کودکان اثر منفی می‌گذارد. از سوی دیگر، مربی کودکان بودن، از بهترین کارها است؛ چرا که وی با شخصیت و روح انسان‌هایی پراحساس و پر از شور معصومانه سر و کار دارد و پایه جامعه را می‌سازد. به همین دلیل، دانشجوی این رشته باید فردی پاک، صادق، سالم و پر انرژی و عاشق کودکان و آشنا با روانشناسی کودک باشد. همچنین لازم است که وی فردی خلّاق و سازنده باشد تا بتواند شیطنت و کنجکاوی کودکان را به بهترین راه سوق دهد و از شجاعت و جسارت کودک برای یادگیری، کشف دنیای پیرامون و پرورش هوش و استعداد وی بهره بگیرد.برای مثال، اسباب بازی که دردیدگاه اکثر مردم وسیله‌ای برای گذراندن اوقات فراغت کودک است، می‌تواند انعکاسی از ابزار شغل و حرفه فردای کودک باشد؛ نحوه استفاده از آن، حرفه‌ای را به او آموزش می‌دهد، نوع، شکل و رنگ آن، او را با دنیایی از علم فیزیک آشنا می‌نماید، روش کار با آن می‌تواند دری از دنیای عجایب را بر روی کودک بگشاید و در کل این وسیله می‌تواند به او توجه و دقت در مسائل را بیاموزد.در این میان، یک مربی باید فکری سازنده داشته باشد تا با این وسایل، هم شوق و رغبت کودک را جلب کند و هم وسیله بازی، خصوصیت آموزشی وپرورشی را در خود داشته باشد و فرهنگی درست و صحیح را نیز به کودک انتقال دهد.

مخاطبین دوره:

  • مربیان پیش دبستان مشغول به کار؛

  • فارغ التحصیلان رشته‌های پیش دبستان، روانشناسی، علوم تربیتی، تکنولوژی آموزشی؛

  • متقاضیان ورود به حرفه مربیگری؛

  • مادرانی که در منزل قصد آموزش به فرزندان خود را دارند.

چه مباحثی در این دوره آموزش داده می‌شود؟

  1. روانشناسی رشد کودک

  2. حروف الفبا و لوحه نویسی

  3. اشکال هندسی و اعداد

  4. مفاهیم ریاضی

  5. مفاهیم علوم

  6. تکنیک دو نوع کاردستی و خلاقیت

  7. بررسی کتاب های مورد استفاده در مقطع پیش دبستانی

با استفاده از این مدرک کجا می‌توانم کار کنم؟

  • در مهدکودک ها و پیش دبستانی‌های سازمان بهزیستی

  • پیش دبستانی‌های آموزش و پرورش

  • خانه خلاقیت و کودک

  • پیش دبستانی‌های شهرداری و مهدهای قرآنی

شرایط ثبت نام: حداقل مدرک تحصیلی (دیپلم) _ حداقل سطح مهارت متوسط در تدریس

شهریه: ۰۰۰/‏۰۰۰/‏۵‬ ریال

 

کلیدواژه‌ها: کودک کودکان مربی کودکان دبستانی مربی دبستانی مربی آموزش دبستان پیش دبستانی جهاد دانشگاهی علامه طباطبایی