تربیت معلم پایه سوم دبستان

تربیت معلم پایه سوم دبستان

تربیت معلم به نوعی مرکز آموزش عالی گفته می‌شود که هدف آن تربیت و پرورش آموزگار برای سطوح مختلف آموزشی از دبستان تا دبیرستان است. در ایران مراکز تربیت معلم متعددی برای تربیت معلمان مقاطع ابتدایی، دوره اول متوسطه و تربیت دبیر برای دبیرستان‌ها و هنرستان‌ها وجود دارد.

برنامه درسی تربیت معلم باید استعداد تربیت عناصر حرفه‌ای با ویژگی‌های یادگیرندگی، پژوهندگی و توان مشارکت در صحنه خلق دانش حرفه‌ای یا همان تربیت معلم فکور را داشته باشد. این برنامه درسی باید به گونه‌ای فازبندی شده باشد که به سهم خود اجازه جذب بهترین‌ها به این حرفه حساس و خطیر را بدهد. این اتفاق مستلزم آن است که، اولاً، برنامه فرصت تشخیص بهترین‌ها از میان جامعه داوطلبان ورود به حرفه معلمی را از نظام آموزشی به‌طور سیستماتیک سلب ننماید و ثانیاً، جامعه داوطلبان از متقاضیانی تشکیل شده باشد که با آگاهی و درایت اطمینان بخشی قصد ورود به این حرفه را کرده باشند.

آموزش حرفه ای ویژه برای اشتغال به شغل معلمی (آموزگاری / دبیری). متضمن آموزش نظری و کارآموزی های هدایت شده زیرنظر مربیان کارآزموده، در مراکز تربیت معلم یا سازمان های ذیربط دیگر است. اصطلاح تربیت معلم، شامل آموزش های ضمن خدمت معلمان نیز می شود. وظیفۀ آن تأمین معلم برای مدارس ابتدایی و متوسطه بود.

درس فارسی سوم ابتدایی از جمله دروسی است که علاوه بر تکرار و تمرین بسیار، نیازمند دریافت آموزش ها به صورت بصری و تصویری می باشد، چرا که یادگیری مطالب کتاب فارسی سوم ابتدایی تنها از طریق نوشتن و مطالعه تمرینات مختلف این درس، بدون دریافت آموزش های تصویری برای دانش آموزان بسیار دشوار و تا حد زیادی غیر ممکن است.

 

«تربیت‬ یعنی‬ مطالعه‬ و‬ یادگیری‬ معلمان‬، معلمان هیچگاه نباید از آموزش دست بکشند»

 

ادامه به تحصیل: معلم کسی است که همیشه احساس نیاز به یادگیری و فراگیری مطالب تازه داشته باشد و مطالعات خود را پس از کسب مدرک تحصیلی متوقف نکند. اساتید خوب می دانند که در دنیا توقفی در کار نیست و هر شخصی یا در حال پیشرفت است و یا در حال پسرفت. بنابراین این معلمان هیچ وقت از آموزش دست نمی کشند و همواره در حال مطالعه و یادگیری هستند. در ضمن، چون به درس تدریسی خودشان هم علاقه دارند از مطالعه آن هم لذت می برند.
اهداف:
روحیه همکاری: یک معلم خوب همیشه آماده همکاری با دیگر معلمان است، خصوصاً اگر احساس کند که وجودش در این همکاری مؤثر و لازم است. در مدرسه و دانشگاه اساتید و معلمان مجرب اگر لازم باشد به شاگردی توجه بیشتر شود با هم هماهنگی های لازم را انجام می دهند و یا برای پیشرفت کل دانش اموزان و دانشجویان با یکدیگر مشورت و تعامل و همکاری دارند.
صبر و بردباری: یکی از خصوصیاتی که واقعاً یک معلم خوب باید از آن برخوردار باشد، بردباری است. زیرا اصولاً معلم با کودکان و نوجوانان سروکار دارد و این افراد به خاطر کمی سن و تجربه، گاهی رفتارهایی از خود بروز می دهند که اگر معلم بردباری کافی نداشته باشد، موجب ناراحتی خواهد شد. معلم های خوب با سعه صدر شاگردهای خودشان را به سمت موفقیت هدایت می کنند و در اخلاق و رفتار الگوهای بسیار مناسبی برای شاگردهای خودشان هستند.

قدرت بیان: خوش صحبتی و قدرت بیان، یکی از عواملی است که در ایجاد رابطه با افراد، فوق العاده مؤثر است و معلم باید حتماً از این نیرو برخوردار باشد. بسیاری از افراد، باسواد و مطلع هستند ولی در اظهار مطالب و تفهیم آن به دیگران، ناتوانند. البته اگر طبق موارد گفته شده، معلم به درس تدریسی خودش علاقه داشته باشد و در ضمن، همواره در حال مطالعه و یادگیری باشد، ناخودآگاه مطالب را خوب و قابل فهم هم بیان می کند. این اساتید مطالب را از دید شاگردهای خودشان می بینند و به صورت روان و قابل فهم مطالب را توضیح می دهند.

آراستگی ظاهر: معلمی که در روز، چندین ساعت در برابر دانش آموزان کلاس ظاهر می شود، باید از نظر ظاهر کاملاً آراسته، پاکیزه و منظم باشد. این نکته هم در کلاس های گروهی و هم در کلاس های خصوصی مهم است. خصوصاً در کار تدریس خصوصی که معلم به منزل شاگرد می رود بسیار مهم است که آراستگی ظاهری حفظ گردد. در کلاس های مدرسه و دانشگاه هم یک معلم نمونه و حرفه ای این مورد را مد نظر قرار می دهد.
 

‌‌‌‌‌‌شرایط ثبت نام: حداقل مهارت متوسط در تدریس

جهت کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با شماره‌های زیر تماس حاصل فرمائید:

آدرس: دهکده المپیک _ زیبا دشت بالا _ جنب درمانگاه ارم _ نبش گلستان چهارم شرقی _ پ۳ _ (معاونت آموزشی جهاد دانشگاهی واحد علامه طباطبایی)
شماره تلفن: ۰۲۱۴۴۷۴۵۲۳۴ _ ۰۲۱۴۴۷۴۵۲۴۲

‌‌‌‌

کلید واژه ها: معلم تربیت معلم جهاد دانشگاهی مرکز آموزش جهاددانشگاهی واحد علامه طباطبائی