تربیت معلم پایه اول دبستان
دوره تربیت معلم پایه اول دبستان
اهداف دوره
هدف از دوره آموزشی تربیت معلم پایه اول دبستان این است که در پایان دوره تسلط کامل بر مفاهیم و آموزه های این پایه برای فراگیران حاصل شود و گروه های مختلف می توانند با شرکت در این دوره مهارت های لازم جهت تدریس پایه اول را کسب نمایند.
مخاطبان دوره عبارتند از:
- علاقمندان به تدریس پایه اول
- معلمان پایه اول
- مادرانی که فرزند پایه اولی دارند
پیش نیاز های دوره
اگر مخاطبان این دوره مباحثی که در کتب پایه اول آموزش داده می شود را آگاهی داشته باشند درک بهتر و کاملتری نسبت به این دوره خواهند داشت.
۱– انتخاب معلم کلاس اول
از آنجا که بخش قابل توجهی از ساختار روانی و شخصیت فردی و اجتماعی انسان، در کلاس اول ابتدایی شکل می گیرد. باید در انتخاب آموزگاران پایه اول، حساسیت و دقت بیشتری به خرج داده شود و حتا بهتر است این حساسیت ها و ویژگی ها قانونمند شود. در شرایط کنونی در بسیاری از مدارس ما، معلم کلاس اول با نظر و سلیقه مدیر انتخاب می شود و ممکن است آموزگار منتخب این پایه تحصیلی، خود هیچ اراده ای در تعیین پایه تدریس خود نداشته باشد.
در بسیاری از کشورهای توسعه یافته پایه ی اول ابتدایی از جایگاه ویژه ای برخوردار است. در این کشورها، اداره کلاس اول فقط به کسانی سپرده می شود که در دانشسراها تربیت معلم تحصیل کرده باشند و گرایش تحصیلی آنها، تدریس در پایه اول ابتدایی باشد.
در آموزش و پرورش ما، در یکی دو دهه ی گذشته، متأسفانه نقش این دانشسراها در تربیت آموزگاران متخصص بسیار کمرنگ شده است و بیشتر آموزگاران پایه اول، نه تحصیل و تخصصی در تدریس کلاس اول دارند و نه از تجربه کافی برای تدریس در این پایه تحصیلی برخوردارند. بدا به حال دانش آموز، اگر آموزگار او در این پایه تحصیلی آدمی کم حوصله، کم تجربه، و فاقد مهارت باشد.
روان شناسی هفت سالگی بر این باور است که آموزگار پایه اول باید صبور، با گذشت، مهربان، با تجربه، جستجوگر و فروتن باشد و از خود رفتاری نامدبرانه به نمایش نگذارد. او باید با روان شناسی، خصوصیات فردی و نیازهای شاگردان خود آشنایی کافی داشته باشد.
۲- معلم کلاس اول ابتدایی باید برای هریک از دانش آموزان خود پرونده ای داشته باشد.
آموزگار پایه اول ابتدایی باید برای هر یک از شاگردان خود به طور جدی پرونده ای از روحیات، رفتارها، خانواده ها و ویژگی های فردی او داشته باشد و بر اساس این ویژگی ها، ارتباطات عاطفی و آموزشی اش را با او تنظیم کند. این پرونده ها نباید در دسترس دانش آموز و هر آن کس که محروم نیست قرار گیرد.
انتقال این پرونده ها به معلم کلاس دوم می تواند به او نیز در تنظیم روابطش با دانش آموز کمک کند. شرکت در بازی ها، بخصوص، بازی های نمایشی با شاگردان نقش زیادی در کوتاه کردن فاصله میان او و شاگردان دارد. بسنده کردن صرف به آموزش رسمی ممکن است فرصت کافی برای بروز خلاقیت های بالقوه دانش آموزان را فراهم نکند. از این روی تحقیق و مطالعات فردی آموزگار می تواند دریچه چشم اندازهای جدیدی را در فرا روی او بگشاید.
۳- معلم کلاس اول حتماً باید از میان خانم های آموزگار انتخاب شود.
از آنجا که دور شدن از مادر، یکی از عوامل اضطراب کودک است، خانم آموزگار می تواند جایگزین مناسبی برای مدرسه باشد.
شرایط ثبت نام: حداقل تسلط کافی در تدریس
جهت کسب اطلاعات بیشتر میتوانید با شمارههای زیر تماس حاصل فرمائید:
آدرس: | دهکده المپیک _ زیبا دشت بالا _ جنب درمانگاه ارم _ نبش گلستان چهارم شرقی _ پ۳ _ (معاونت آموزشی جهاد دانشگاهی واحد علامه طباطبایی) |
شماره تلفن: | ۰۲۱۴۴۷۴۵۲۳۴ _ ۰۲۱۴۴۷۴۵۲۴۲ |